Începând cu anul școlar 2026-2027, elevii liceelor militare din România vor avea opțiunea de a studia limba rusă ca a treia limbă modernă, conform noilor planuri-cadru propuse de Ministerul Educației și Ministerul Apărării Naționale. Aceste modificări au fost incluse în dezbaterea publică și vizează diversificarea competențelor lingvistice ale viitorilor ofițeri.
Detalii ale Propunerii
În cadrul profilului militar, specializarea matematică-informatică, limba rusă va fi inclusă ca disciplină opțională în curriculumul la decizia elevului. Materia va beneficia de o alocare de o oră pe săptămână, oferind elevilor posibilitatea de a-și îmbunătăți abilitățile de comunicare într-o limbă considerată importantă în contextul geopolitic actual.
Planurile-cadru care includ această opțiune au fost elaborate în colaborare cu profesorii din colegiile militare, specialiști în educație și reprezentanți ai Ministerului Apărării Naționale. Scopul principal este de a răspunde nevoilor de formare ale viitorilor ofițeri și de a le oferi un avantaj lingvistic în misiunile internaționale.
Implementarea și Impactul
Dacă propunerile vor fi aprobate, prima generație de elevi care va beneficia de aceste modificări va fi cea care în prezent este în clasa a VII-a. Acești elevi vor susține examenul de Bacalaureat conform noii structuri educaționale, care include și opțiunea studierii limbii ruse.
În prezent, liceele militare sunt singurele unități de învățământ care ar urma să includă o a treia limbă modernă în planurile-cadru. Cu toate acestea, în funcție de cerere, și alte unități de învățământ ar putea introduce această opțiune ca disciplină opțională.
Reacții și Perspective
Inițiativa reflectă eforturile autorităților de a adapta oferta educațională la cerințele actuale și de a pregăti elevii pentru provocările unei cariere militare într-un context internațional complex. Introducerea limbii ruse ca opțiune lingvistică suplimentară poate fi un avantaj strategic pentru viitorii absolvenți ai liceelor militare, oferindu-le competențe utile în relațiile internaționale și în misiunile de cooperare multinaționale.
Deși această măsură este încă în faza de propunere, dezbaterile din spațiul public ar putea influența decizia finală, iar implementarea sa va depinde de interesul manifestat atât de elevi, cât și de instituțiile de învățământ militar.